Movember - kasvata viikset veljien puolesta
Movemberia on vietetty jo yli 10 vuotta. Koko tämän ajan säätiö on tukenut aktiivisesti miesten terveyttä ja maailmanlaajuisia projekteja. Suomessa Movember-kampanjan vastuullinen toteuttaja on Syöpäsäätiö.
Movember-kampanja
Useimmat meistä ovat kuulleet sanan movember ja tietävät sen liittyvän myös marraskuuhun jonka aikana viiksiä kasvatetaan. Mutta kovin moni ei tiedä mitä Movember-kampanjan takana oikein on.
Movember-säätiö on perustettu jo yli 10 vuotta sitten tukemaan ja tuomaan tietoisuutta miesten terveyteen liittyvistä kysymyksistä. Seuraavat neljä painopistettä ovat tärkeässä asemassa kampanjoinnissa:
- Eturauhassyöpä: toiseksi yleisin syöpä miehillä maailmanlaajuisesti
- Kivessyöpä: yleisin syöpä miehillä 20-40 ikävuoden välillä
- Miesten mielenterveysongelmat ja itsemurhien ehkäisy: 3/4 kaikista itsemurhan tehneistä henkilöistä on miehiä.
- Parantaa miesten yleistä terveyttä
Historia
Kaksi ystävystä istuivat baarissa Melbournessa, Australiassa vuonna 2003 ja saivat idean muuttaa marraskuu viiksikuukaudeksi. Tähän aikaan viikset eivät todellakaan olleet mikään trendi. Ideana oli palauttaa viikset takaisin trendien huipulle ja tehdä samalla jotakin hyvää!
Vuotta myöhemmin Movember sai omat kotisivut joissa vierailijat voivat tehdä lahjoituksen. Kuun lopussa summa lahjoitettaisiin Australian eturauhassyöpäjärjestölle. Movember-säätiö tunnustettin viralliseksi hyväntekeväisyysjärjestöksi vuonna 2006, samalla uusi-Seelanti sai oman sivuliikkeen.
Tämän jälkeen onkin tapahtunut jo paljon. Nykyään Movember-säätiö on aktiivinen yli 20 maassa ja siihen osallistuu vuosittain yli 5 miljoonaa ihmistä. Vuodesta 2003 lahjoituksia on kerätty noin 458 miljoonaa ja näillä lahjoituksilla on tuettu yli 1200 miesten terveyttä edistävää hanketta. Suomessa Movember kampanjaa toteuttaa syöpäsäätiö.
Täysin riippumaton
Jo perustamisestaan lähtien Movember-kampnja on ollut täysin sitoutumaton ja riippumaton. Se on kerännyt toimintansa aikana huomattvan summan lahjoituksia ja se on äänestetty toistuvasti 100 parhaan kansalaisjjärjestön joukkoon maailmanlaajuisesti. Kaikkia projekteja tuetaan 100% lahjoituksilla. Movember on täysin riippumaton ulkopuolisista tuista.
Visio ja tavoite
Säätiön suuri visio on vaikuttaa miesten terveyteen pitkäkestoisesti. Säätiöllä onkin kunnianhimoinen tavoite, vuoteen 2030 mennessä miesten ennenaikaisten kuolemien tulisi vähetä 25%.
Erityisesti eturauhassyövän ja kivesyövän varhainen havaitseminen on ratkaisevan tärkeää onnistuneen hoidon kannalta. Varhainen havaitseminen siis pelastaa ihmishenkiä. Pidä siis huolta itsestäsi ja käy säännöllisesti terveystarkastuksissa.
Kuinka voin ottaa osaa kampanjaan?
Kampanjaan voi ottaa osaa niin miehet sekä naiset. Helpoin tapa on luonnollisesti kasvattaa viikset ja kerätä oma potti hyväntekeväisyyteen nenän alla heiluvien kalapuikkojen avulla. Kasvata siis viikset veljien puolesta. Kampanjaan voi myös ottaa osaa osallistumalla MOVE-haasteseen. Haaste kestää myös marraskuun ajan. Haasteen aikana voi juosta vaikka maratonin tai liikkua itselleen mielekkäällä tavalla ja samalla kerätä varoja miesten terveyden hyväksi. Lisää tietoa osallistumisesta löydät Movember-kampanjan omilta kotisivuilta osoitteesta: https://fi.movember.com/?home
Ei muuta kuin hauskaa movemberia viiksillä tai ilman!
Sopivat tuotteet
- 4.4 (270)
Biofficina Toscana uomo partabalsami, Puinen tuoksu (100 ml)
- Runsaasti flavonoideja
- Kosteuttaa
- Tekee parrasta notkean
15,09 € (150,90 € / l)Toimitus 29. marraskuuta mennessä
- 5.0 (4)
OAK Berlin Beard Oil partaöljy, 30 ml
- Lisää kiiltoa
- Tasoittaa ja pehmentää
- Sisältää arvokkaita eteerisiä öljyjä
41,99 € (1.399,67 € / l)Toimitus 29. marraskuuta mennessä
- 4.2 (234)
Lavera Men Sensitiv 3in1 suihkugeeli, 200 ml
- Kasvoille, vartalolle ja hiuksille
- Antaa elävöittävää raikkautta
- Sisältää mietoja pesuaineita
5,29 € (26,45 € / l)Toimitus 29. marraskuuta mennessä